Semi 1

VARNING för långt inlägg =P
Okej. Nedan följer vilka jag anser borde vara de tio finalistern från första semifinalen på tisdag, och vilka som inte borde vara det. Baserat på låten, artisten och det lilla jag sett från repetitionsvideos. Med reservation för ändringar om nån totalt grisar bort sej =P
I slumpmässig ordning.

*
SVERIGE - Självfallet. Av den enkla anledningen att det definitivt är en av de tio bästa låtarna i den här semin. Huruvida Europa kommer köpa hela opera-köret kan jag inte svara på, men man får väl hoppas. En final utan Sverige vore lite mindre kul.

* SCHWEIZ - Varje gång jag hör den här tänker jag alltid Just det! Den här var ju svinbra! Älskar det här och hoppas, hoppas, hoppas det bli final för Schweiz för första året sen deras lilla fredspekoral 2006. Löööv!

* ISLAND - Har en tendens att bli något tråkig om man inte är på humör, men i grund och botten en fin liten ballad, med en duktig sångerska. Tveksam klänning dock. Plus också för den schlagervänliga kören =P

* ARMENIEN - Det är kul ju! =P Galna utstyrslar och en kul låt, klart vi ha lite sånt i final. Men vart är Nor Par-dansen?!

* BULGARIEN - Jag blir idiotförklarad varje gång jag nämner att jag gillar den här, men vad gör det! =P Tycker låten är riktigt skön och okej... han kanske inte sjunger fläckfritt live, men det här är eurovision så vem gör det egentligen? Jag ser den gärna i final =P

* FINLAND - Efter att ha sett deras framträdande är jag väl inte jätteövertygad, men låten överväger för mig. Och så hoppas jag det går bra så vi slipper deras eländiga hårdrock även i framtiden =P

* PORTUGAL - Lite smågulligt och skönt. Orginalitet skall belönas.

* MALTA - Ja, jag chockar mig själv. Jag är sannerligen inget fan av sångerskan, men låten - om än inte superduper på något vis - har vunnit över mig. Mycket tack vare remix-versionen faktiskt.

* BELGIEN - Lite kul tycker jag. Skönt och svängigt. Och för att de inte varit i final på eeeevigheter.

* RUMÄNIEN - Här skulle jag kunnat skriva en hel hög egentligen. Är inget jättefan av låten, men den är helt okej och passar i final.

**********************************************************************************************

Låtar jag skulle vara okej med om dom tog sej till final men helst ser att de inte gör det:

MONTENEGRO - Tjatigt, tjatigt, tjatigt. Men ändå okej på nåt vis. Sen är det lite tjatigt också.

VITRYSSLAND - Mer känd som Mannen med håret. I början känner jag bara snark, blä, usch men sen sitter jag likfan och nynnar med på slutet.

ANDORRA - Småhookigt i refrängen, men ändå rätt menlöst. Vill gärna se Andorra i final, men inte med sånt här.

TURKIET - Blir galen på den här låten. Rent av förbannad. Så här skrev jag efter första lyssningen:

Spontant känner jag mej lite dumförklarad efter första lyssningen, den är liksom så löjligt enkel. Å andra sidan är det ju precis en sån här skaka-rumpan-poplåt med turkiska tongångar som dom haft framgång med förut. Efter första lyssningen kändes det väldigt billigt och ofräscht, men samtidigt inser jag ju att det är precis såna här enkla, rättframma historier som folk röstar på (ala Grekland 08). Jag förblir hoppfull, det är ju trots allt bara andra bidraget, och vem vet den kanske växer =)

Nej, den växer inte. Jag stör mej bara enormt på skiten och hoppas den ryker. Men har inga förhoppningar om att så kommer bli fallet =P

ISRAEL - Har sina stunder och dom sjunger bra. Men det är tråååkigt, okej...?

BOSNIEN HERZEGOVINA - Har seglat upp som något av favorit att vinna  hela baletten på senare tid. Varför då frågar jag mig. Helt okej och jag gillar den till och med bitvis, men det klickar aldrig för mig.

***************************************************************************************************

Låtar som aldrig i helveteshelvete ska till final:

TJECKIEN - Plågsamt dåligt. Just därför är jag rädd för den =P

MAKEDONIEN - Sluta gapa och åk hem!

Kommentarer
Postat av: Emma

Heja Makedonien säger jag! ;)

2009-05-11 @ 19:11:51
Postat av: Emma

Heja Makedonien säger jag! :)

2009-05-11 @ 19:13:19
Postat av: Emma

Jävla sega dator som inte visar att kommentaren gått fram på första försöket! =P

2009-05-11 @ 19:14:07
Postat av: Kakan

Du borde omyndigförklaras =P

Postat av: Emma

Inte alls då! Men jag tror inte du behöver oroa dig. Låtar som jag gillar hamnar typ jämt sist eller näst sist... =(

2009-05-12 @ 16:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback