Slutord om 2009

Jahaja. Var det det hele?
Jäklarns bra final i år om jag får säga det själv, och det får jag såklart =P
Reflektioner från mig

* Öppningsnumret med Dima... 10 millar, verkligen? För att fejkspringa och hoppa genom väggar? VEM mutade ryssarna för att vinna förra året? =P
* Frankrike - Woooow, sååå bra! Fast kameran borde helt klart stannat på henne hela låten, då var det mest magi. Kul med Frankrike tillbaka i top 10 =)
* Ett av de roligaste ögonblicken under kvällen var ju helt klart när Jade från Storbritannien fick sej en smocka av sin violinist och när Dima trasslade in jackan i linorna var också ett av kvällens största LOL-moments =P
* Kul att Storbritanniens satsning i år gick hem.
* Kändes som Dita von Teese stal rampljuset en aning i Tysklands nummer, folk kolla ju mer på henne och lyssna inte på låten.
* Årets tävling känns mer som en Eurovision SONG contest än på många år.
* Sitter och tänker på när Afro-dite kom 8:a i Tallinn 2002 och alla var så himla besvikna och arga, en åttonde plats skulle kännas som en vinst just nu =P
* När man ser de bidrag som kom i toppen i år som Island och Azerbajdzjan t.ex. känner jag bara att en sån låt skulle aldrig vinna i Sverige. Vad ska vi hitta på nästa år? Formeln i år verkar ju ha varit charm och enkelhet.
* Efter att första rösterna var avlagda tänkte jag att Jaha, där var det klart, sen lyssna jag mest med ett halvt öra. Röstningen blev ju totalt ospännande, men kul ändå tack vare Shirley och Edward. Norge slog ju även Lordis tidigare poängrekord på 292 och fick 387. För övrigt när det gäller röstningen var ju Laka från Bosnien Herzegovina helt klart skönaste röstlämnaren =P Han var ju även en av mina favoriter
förra året.
* Poängen från semifinalerna släpptes direkt efter finalen och finns att kika på HÄR och HÄR. Sverige kom 4:a i första semin och man kan ju inte annat än att fundera över vilken påverkan jurygrupperna hade i finalen, kan dom ha dragit ner Sveriges resultat? Jag har alltid varit för att införa 50/50-systemet, men aldrig riktigt tänkt på att juryn faktiskt också kan dra ner poängen för vissa länder. Känns även sådär att fem personer i varje land har lika mycket makt som en hel nation. Tycker helt klart att Sverige fick en oförtjänt dålig placering och då hade jag ändå inte trott på så mycket.
Övriga intressanta fakta från semisarna
* Finland och Kroatien blev jurygruppernas wildcards.
* Makedonien var på 10 plats i första semin och rök till förmån för juryfavvon - preciiiis som förra året =P
* Tjeckien fick välförtjänt 0p i första semin och kom sist. Tjeckiens reslutat i semifinalerna sedan de debuterade 2007 är förövrigt sist, näst sist, sist =P


En glad norrbagge. Grattis Norge! =)

Kommentarer
Postat av: Emma

"Frankrike - snaaaaaark" ska de väl vara? ;P

Nej, var dom så nära Makedonien?? faaan då =(

Island var ju bra å! =D Den hade jag missat ju...

2009-05-17 @ 18:24:33
Postat av: Anonym

Jag håller med föregående talare! frankrike var verkligen sömnpiller! :P

Norge var värda en seger! Och island var bra...

2009-05-19 @ 16:43:22
Postat av: Sofi

Dessutom var Dima riktigt het i öppningsnumret ;)

2009-05-19 @ 16:44:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback