Efter finalen

Jaha, vad tycker ni?

Jag är jätteglad för Tysklands skull, dom har ju trots att dom varit med sedan allra första början bara vunnit en enda gång tidigare. Jag tror även det är nyttigt för Big 4. Jag gillar sångerskan, hon verkar charmig. Däremot så vet jag inte riktigt om låten är all that. . Den är inte alls dålig, men jag ser det bara inte. Som jag skrev förut gillar jag den typ halvvägs sen blir den tjatig, men den växer.
Kul också att dom vann helt utan rekvisita, pyro, paljetter, urringningar och dylikt.
Inte min favorit, men en riktigt värdig vinnare iaf kan vi väl sammanfatta det som.

I övrigt:
* Sverige kom på 11:e plats i semin, 5p. från finalplats. Surt AB. Men hade vi verkligen velat gå till final som 10:e land och återigen blivit besvikna på en dålig placering? Cypern och Moldavien som var 10:e land att gå vidare i sina semifinaler kom på 21 resp. 22 plats i finalen.

* Belgien och Turkiet vann sina respektive semifinaler. Kolla in övriga resultat
HÄR.

* Av topp 5, Tyskland, Turkiet, Rumänien, Danmark och Azerbadjan, är det bara 1:an och 2:an som förtjänar att vara där tycker jag. Danmark kändes bara enormt mossig och riktigt äcklig igår tyckte jag. Men jag förstår att man gillar den om det är första gången man hör den. Den åldras kanske inte så väl.

* Att Ukraina kom topp 10 är ju fullständig skandal. Årets hat-låt nr. 1.

* Den cypriotiska sångaren påminner mig om Benjamin Wahlgren. Bara jag?

* Mellanakten gillade jag skarpt. Kändes som ett nytt fräscht grepp och var ju fan så mycket roligare än massa pretentiöst kulturskit.

* Både presenterandet av finalisterna i semifinalerna och röstningen i finalen hölls i ett föredömligt snabbt tempo. Inget onödigt snack. Bra där.

* Min favorit Israel höll ju inte riktigt live, riktigt synd. Men kul för Belgien att komma 6:a.

* Spännande när det händer nåt oplanerat, no? Synd om den spanske sångaren givetvis men de fick ju sjunga igen så allt var frid och fröjd. Dom kanske till och med tjänade på det då det är en låt som växer?

* En av dom små pojkarna som sjöng för Lettland 2005 läste deras röster. Han var inte så liten längre.

* Hur många gånger har rimmet fire-desire använts i ESC-låtar?

* Och Storbritannien tillbaka i botten. Då är nåt som det brukar då. Men Frankrike gick bättre än jag trodde.

* Hur gör dom med Big 4 nästa år. Bara 24 länder i final?

* Jag funderar på ett experiment till nästa år. Bara lyssna på alla låtar en enda gång innan ESC, i deras slutgiltiga versioner och totalt låta bli repvideos och dylikt. Hmmm... tåls att tänkas på, man blir liksom inte överraskad längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback