Lite om finalen

Jaha, var det allt? :)
 
Får väl börja med att säga att jag är helt okej med vinnaren. Jag tycker den är bra men det har aldrig varit någon stor favorit. Förstår dock att det är en typ av låt som tilltalar en bred publik. Trodde på den hela tiden för jag såg inte någon annan som skulle kunna utmana. Känns inte som någon nyskapande vinnare dock. Intressant också att fyra av de fem senaste vinnarna har kommit från västra Europa. Det trodde man kanske inte när man slet sitt hår för några år sedan när tävligen dominerades av östländerna. Vindarna vänder och de lär de göra igen.
 
Sveriges 14:e plats är jag helt okej med också. 10-15 kändes rimligt på förhand och jag tycker verkligen inte det var någon flopp. Vi hade ju liksom inte direkt några förväntningar på oss i år. Tycker Robin gjorde jättebra i från sig. 
 
Övriga sändningen var både upp och ner. Tycker Petra gjorde bra ifrån sig, det har hon gjort hela veckan. Hennes små nedslag i ESC-historien har varit ljusglimtar. Gillade speciellt kommentaren "I recognize a dragqueen when I see one" om Linda Martin i gårdagens sketch. Mellanakten med ett Swedish smorgasbord var också småkul, men fattade Europa den? Betydligt roligare än sega dansnummer med naturbilder i alla fall.
Enda negativa är väl röstningen. Teknikstrul i början, sändningen drog över och vinnaren presenterades innan alla röster lämnats. 
 
Resultatet i övrigt har jag blandade känslor inför. Tycker det är jättekul att mina favoriter Italien och Ungern båda lyckades ta sig in på topp 10. Att Grekland och Malta gjorde det samma var mer en överraskning. Kul också att Nederländerna fick en topp 10 placering efter år av motgångar. Nederländerna fick faktiskt topp 3 placering hos samtliga nordiska länder. Vi gillar väl vemod här uppe. Tycker även det var  fruktansvärt ovärt att Irland hamnade på sistaplatsen. Den förtjänade mer. Den gick dessutom ut sist av alla låtar så startnumret är verkligen inte allt. 
 
Bäst av alla låtar igår tycker jag faktiskt Norge var. Den stack verkligen ut för mig. Gillade även det italienska framträdandet även om det är konstigt när man lyssnat och älskat en studioversion i flera månader att se en liveversion av låten. Samma sak med t.ex. Milim från 2010 och Kuula från 2012.
 
Insåg under finalen igår att fjanten från Litauen faktiskt sjunger "Because of my shoes I'm wearing today..." Har inte bestämt mig för hur detta påverkar mina känslor för låten ännu.
 
Av de länder vi inte sett på scen innan finalen, alltså Big 5, störde jag mig mest på Tyskland. De har kunnat göra värsta röjarnumret med den låten och istället svansar sångerskan omkring på scenen i en osmickrande klänning och gör ingenting. Trök.
 
Resultatet i semifinalerna ser ut som följer:
 
Semi 1                                                        Semi 2
1. Danmark 167p                                        1. Azerbajdzjan 139p
2. Ryssland 156p                                        2. Grekland 121p
3. Ukraina 140p                                          3. Norge 120p
4. Moldavien 95p                                       4. Malta 118p
5. Nederländerna 75p                                5. Rumänien 83p
6. Belgien 75p                                            6. Island 72p
7. Vitryssland 74p                                       7. Armenien 69p
8. Irland 54p                                               8. Ungern 66p
9. Litauen 53p                                            9. Finland 64p
10. Estland 52p                                           10. Georgien 63p
11. Serbien 46p                                           11. San Marino 47p
12. Montenegro 41p                                     12. Bulgarien 45p
13. Kroatien 38p                                          13. Schweiz 41p
14. Österrike 27p                                         14. Israel 40p
15. Cypern 11p                                            15. Albanien 31p
16. Slovenien 8p                                          16. Makedonien 28p
                                                                  17. Lettland 13p
 
Stackars San Marino missade precis finalplats. Lite förvånad också att Georgien halkade med till final som sista land i semi 2, trodde den gått bättre för den. 
 
Vad tyckte ni om kvällen? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback